maandag 4 september 2017

Pruimen Tarte Tatin

Speciaal voor mijn vriendin A wilde ik een Pruimen Tarte Tatin maken. Een recept had ik snel gevonden!

Ik heb iets gevarieerd op het origineel: zo heb ik geen gember erin gedaan maar wel een snuif zout door de karamel. Die ik heb gemaakt van lichtbruine basterdsuiker met een scheutje water, goed roeren met een houten lepel, voedselthermometer erbij, want rond 112 graden is het goed, maar moet je ook erg oppassen voor verbranden.

De kooktijd heb ik met 15 minuten verlengd want het deeglaagje was nog niet helemaal gaar, pas wel op met verbranden!
Het recept geeft er ook een bolletje vanilleijs bij, maar ik vond het zo al zoet genoeg ;)

En oh ja, de pruimen waren ingevroren exemplaren uit eigen tuin ;-)

Vriendin A heeft haar goedkeuring gegeven ;-)

Ingrediƫnten

Pruimen tarte tatin

  • 8  pruimen
  • 50 g boter
  • 100 g bruine basterdsuiker (ik had lichtbruine)
  • 4 plakken bladerdeeg
  • snuifje zout

Extra nodig

  • ovenbestendige koekenpan
    Verwarm de oven voor op 200 °C. Halveer de pruimen en verwijder de pitten. Snijd de gember fijn. Karamelliseer de suiker in de koekenpan en roer beetje bij beetje de boter erdoor. Zet het vuur uit en zet de pruimen in de karamel. Rol het bladerdeeg dun uit en snijd er een cirkel uit die over de pruimen past. Leg het deeg over de pruimen en bak de tarte tatin in circa 20 minuten goudbruin en gaar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten