dinsdag 18 juli 2017

Winterliche Pflaumen-Grütze - Süßer Sommergrüß für kühle Tage

Mijn pruimenboom hangt mudjevol en de eerste pruimen zijn alweer rijp. Je moet snel plukken want eenmaal rijp komen er snel wurmpjes in. Vanmorgen heb ik de eerste (bijna) 2 kilo eraf gehaald, schoongemaakt en het grootste deel gebruikt voor de "Pflaumen-Grütze" die ik in een receptenboekje van Dr. Oetker vond. Dat vond ik weer in een Duitse supermarkt.

Grütze is volgens mij te vergelijken met watergruwel. Het is dunner dan jam en geschikt voor pudding, ijs of "Kaiserschmarren" (maar een Hollandse pannenkoek lukt ook wel ;-) ).

Het recept geeft, je raadt het nooit, Dr. Oetker Gelierzucker mit Süßmittel aus Stevia aan, maar ik heb gewoon een goedkoop merk 2:1 geleisuiker (waarmee je minder zoete jam maakt; ook in NL te krijgen) genomen want ik blijf Nederlander, toch?

Duits is niet mijn beste taal, maar ik heb het kunnen vertalen:
ca. 7 potten van 200 ml
1200 g schoongemaakte pruimen in grote stukken gesneden
2 onbespoten sinaasappelen
300 ml rode wijn
1 pak geleisuiker (en dan moet je zelf maar kijken hoe zoet je die wil).
1 kaneelstokje (ik nam een flinke lepel koekkruiden, je kunt ook kaneel en kruidnagel nemen, enfin, experimenteer maar raak ;-) )

Spoel de sinaasappelen met heet water af en rasp de schil dun (leve de zesteur!). Pers het sap uit de sinaasappel. Doe met de pruimen, de kaneel, de wijn en de suiker in een pan en breng al roerend aan de kook op hoog vuur. Laat dan nog minstens 3 minuten pruttelen. Eventueel afschuimen. Vis het kaneelstokje eruit en giet de potten tot de rand toe vol. Sluit ze af en zet 5 minuten ondersteboven.

De rest van de pruimen heb ik met wat suiker (minder dan de recepten opgeven, ben geen zoetekauw) in de wodka gezet, die ik ook goedkoop uit Duitsland heb gehaald. En ook de pitten, ik had totaal slechts zo'n 150 gram, kun je op wodka of "Klare" (volgende keer maar meenemen) zetten! Niet de pitten kraken, want de "amandel" die er in zit is niet gezond.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten