vrijdag 7 april 2017

Eierkruiden

Een tijdje geen blogjes = een tijdje niet gekookt? Nou nee, ik moest de vriezer leegeten...! ;-) Ik ben een kleine eter en wat over is, gaat namelijk de vriezer in.

Ik heb gisteren nog wel wat anders gedaan: eierkruiden gemaakt. Ik ben zoals bekend niet zo "van de pakjes en zakjes", maar dat is geen principekwestie, af en toe gebruik ik ze best wel. Zoals een potje eierkruiden dat ik ooit goedkoop heb gescoord.
Wat zit erin? Groenten (paprika, ui, knoflook), maltodextrine, specerijen (peper, maanzaad, mosterdzaad, gember), 1% kruiden (peterselie). En het is best lekker! Maar dit kunnen we natuurlijk ook zelf proberen ;-)

Het is niet helemaal hetzelfde geworden, zo heb ik de peterselie achterwege gelaten (knip ik liever vers).

De groenten gebruikte ik in gedroogde vorm (uien waren gekneusde "fruitjes", bekend van de Indische keuken). De paprika heb ik vervangen door een groot deel gerookte paprika en een kleiner deel paprikapoeder Rosenscharf (met dank aan de FB-vriendin die mijn voorraad heeft aangevuld, het was net op tijd!).

Peper, maanzaad, gemberpoeder en mosterdzaad heb ik in voorraad (alweer een moment dat ik blij ben met mijn ruime keuken en grote voorraad!).

Even goed mengen in de vijzel (vanwege mosterd- en maanzaad, fruitjes en eventuele klontjes) en ik kan weer vooruit.

Natuurlijk heb ik ook de maltodextrine weggelaten. Ik mis het niet ;-)


Wat ik wel mis zijn silicagel-zakjes! Die zie je vaak in verpakkingen van schoenen en apparaten. Ik heb een tijdje geleden eentje uit een verpakking met een apparaat in mijn potje snel klonterend knoflookpoeder gedaan en sindsdien geen klontje meer gevonden. Nou bestel ik niet zo vaak schoenen (heb ik genoeg) en apparaten (heb ik nooit genoeg, maar er zijn grenzen ;-) ), dus ik ga eens uitzoeken of je die kleine zakjes ook los kunt krijgen zonder meteen vast te zitten aan een grote voorraad voor de handel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten