zondag 12 februari 2017

Zoetzure rode kool

Rudolph van Veen, wie kent hem niet? Hij heeft geweldig leuke kookprogramma's op televisie en een aantal kookboeken geschreven. Ik heb al vaker recepten gemaakt van hem en er is er nog geen één geweest waarvan ik zei: "Dat moesten we maar niet meer doen."

Vanwege restjesdag heb ik er hier en daar wel een kleine twist aan gegeven. Als rodekool gebruikte ik een portie geblancheerde rode kool uit de vriezer (vorige week een joekel van een rode kool gevonden waar ik voorlopig nog wel van kan eten). Als zoetzuurbasis het restje van de gua bao met varkensspek van vorige week (waar ik de rettich en worteltjes al eerder had uitgevist, dus alleen nog de komkommer en de ui).
De blauwe kaas was Castello Blue (afgeprijsd wegens datum).
En bij de aardappeltjes deed ik geen komijn maar kummel.
En voor het eten heb ik de groenten laten uitlekken.

Het resultaat was heerlijk! Zoet, zuur en zout, een perfecte combinatie, het was ook lekker knapperig!

Nog even het geheugen opfrissen wat betreft het zoetzuurrecept:

½ komkommer
½ rettich
1 rode ui
400 ml rijstazijn
160 ml water
12 el suiker (kan ook minder, het is best zoet)
2 tl zout

Meng de azijn, de suiker en het zout in een kleine steelpan op middelhoog vuur. Haal de pan van het vuur zodra de suiker en het zout is opgelost. Laat het afkoelen. 
Voeg de azijnmix aan de groenten toe en roer goed door. Zet het opzij gedurende 30 minuten of een hele nacht in de koelkast. 
Voor gebruik goed laten uitlekken.

De groenten heb ik er uit gevist en met de rode kool gemengd, het nat heb ik volgens het recept opgewarmd met een kaneelstokje.

Het originele recept van Rudolph:

Aantal personen 4 Stuks.

Zoetzure rode kool met blauwe kaas en spekjes
800 g krieltjes, voorgekookt
1 tl komijnpoeder
olijfolie om in te bakken
300 ml water
100 ml witte wijnazijn
100 g suiker
1  kaneelstokje
1  rode kool
250 g spekblokjes
2  appels, Granny Smith
150 g blauwe kaas
olijfolie extra vergine

Extra nodig:
bakpapier

Aardappels
Verwarm de oven voor op 220 ºC. Meng de krieltjes op een met bakpapier beklede bakplaat met het komijnpoeder en een scheut olijfolie. Bak de aardappels in de oven in circa 25 minuten goudbruin en krokant. Roer ze halverwege even door.

Rode kool
Breng in een pan het water, azijn, suiker met het kaneelstokje aan de kook. Snijd de rode kool in de lengte door vieren. Verwijder de kern en snijd de rode kool in gelijke dunne reepjes. Schenk het azijnmengsel over de rode kool en laat circa 10 minuten marineren. Roer een aantal keer goed door elkaar. Verwijder het kaneelstokje uit de rode kool. Verhit een scheut olijfolie in een pan en bak de spekblokjes in circa 8 minuten krokant. Snijd de appel in plakken van het klokhuis af en snijd de plakken in blokjes. Roer de appel en de spekjes door de rode kool en breng de kool op smaak met een beetje zout en versgemalen peper. Snijd de blauwe kaas in blokjes.

Serveren
Verdeel de aardappels en de rode kool over borden en strooi de kaas erover.

bereiding ca 30 minuten 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten