zondag 8 januari 2017

Varkensschnitzel met aardappelen en rozemarijnjus

Zoals ik laatst al schreef had ik van een vriendin overgebleven ingrediënten van Mathijs' Maaltijdbox gekregen, waarmee ik drie gerechtjes kon maken. Vandaag was de varkensschnitzel aan de beurt. De aardappeltjes waren Franceline-aardappels en daar had ik ook een paar van gekregen, de schnitzel moest ik zelf verzinnen, maar dat was geen probleem.

Ik heb, net als op tv, een varkenslapje dat ik nog had platgeslagen met de koekenpan (doe er wel plastic tussen ;) ), vervolgens een eitje geklopt en paneermeel (had ik nog over van diezelfde box) op smaak gebracht met peper en zout. De platgeslagen lap haalde ik door het ei en vervolgens door de paneer.

Verder heb ik het recept letterlijk gevolgd.

Ik ben geen echt AGV-mens (aardappel-groente-vlees), maar dit was toch prima te doen. De aardappeltjes waren stevig en goed gaar. Ik had wel wat meer zout kunnen gebruiken, maar je kunt het beter achteraf toevoegen dan het er weer uithalen ;-)

Het recept:

citroen
500 g Franceline aardappels
2 gepaneerde varkensschnitzels
knoflook
2 rode uien
300 g sperziebonen
verse rozemarijn
zout
aluminiumfolie
bakpapier
boter
mayonaise
olijfolie
zwarte peper
  1. Verwarm de oven voor op 210 graden.
  2. Snij de aardappelen (met schil en al) in grove stukken. Meng in een kom met een scheut olijfolie, 2 geperste teentjes knoflook, rasp van de schil van 1/2 citroen, zout en zwarte peper. Verdeel over een bakplaat met bakpapier en rooster ca. 30 minuten in de oven, tussendoor omscheppen.
  3. Maak de sperziebonen schoon en kook in 10-12 minuten gaar, giet ze af.
  4. Bak de schnitzels 6-8 minuten in wat boter en olie, tussendoor voorzichtig keren. Houd warm in aluminiumfolie.
  5. Snij de uien fijn. Bak 2 minuten in het bakvet van de schnitzels. Doe het vuur uit en roer dan de fijngesneden rozemarijn erdoor.
  6. Snij de citroen in partjes.
  7. Verdeel de schnitzels over de borden en garneer met de ui, rozemarijn en citroen. Serveer met de sperziebonen, aardappeltjes en eventueel wat mayonaise.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten