zaterdag 21 januari 2017

Rijstkom met knapperige groenten, sesamzaadjes en pinda's

Opnieuw een recept van HelloFresh. Best een lastige om zelf te maken, want wat zit er behalve rode kool nou in de groentemix? De foto is wat vaagjes. Is het wortel? Paprikareepjes? Matcht dat wel met rode kool?
Ik heb besloten het alleen bij rode kool te laten.

In plaats van roze ui heb ik een rode ui gebruikt.

Verder heb ik me braaf aan alle ingrediënten gehouden.

Ik vond het een wat wonderlijke combinatie, maar uiteindelijk vond ik het toch goed te eten. Op de ui-meiraap in azijn na. Dat smaakte me echt niet. Achteraf denk ik dat een klein beetje zoetigheid zodat het wat meer atjar-achtig wordt, e.e.a. wel zou hebben verbeterd. En misschien een beetje scherpigheid in de vorm van wat sambal?

De combinatie avocadoplakken met zoute pinda's was verrassend lekker en de roergebakken rode kool met sojasaus (pas op voor verbranden!) ook!

Ook deze gaat in de receptenmap, al ga ik nog wel werken aan de ui/meiraap in het zuur, want die vond ik echt niet lekker.

Rijstkom met knapperige groenten, sesamzaadjes en pinda’s


Een kleurrijke kom met knapperige meiraap en bijzondere ingrediënten, zoals sesamzaad en ui.

Niet gele ui, maar een roze! Geserveerd met romige avocado en knapperige gezouten pinda’s.

Labels: Lactosevrij•Vegetarisch

Voorbereidingstijd
40 minuten
Moeilijkheidsgraad
Niveau 2

Ingredienten

0.5 stuks Roze ui
100 g Meiraap
65 g Pandanrijst
7 g Sesamzaad
100 g Groentemix met rode kool
10 ml Sojasaus
0.5 stuks Avocado
10 g Gezouten pinda´s
1 tl Witte wijnazijn
1 el Zonnebloemolie
naar smaak Peper en zout

Voedingswaarden 100g/portie
Energie (kJ) 2912 kJ
Energie (kcal) 689 kcal
Vetten 40 g
waarvan verzadigd 5 g
Koolhydraten 65 g
waarvan suikers 10.2 g
Vezels 11 g
Eiwitten 14 g
Zout 2.2 g

Breng 175 ml water per persoon in een pan met deksel aan de kook voor de rijst. Snijd de roze ui in halve ringen. Schil de meiraap en schaaf of snijd in dunne plakken.

Kook de pandanrijst in de pan met deksel, afgedekt, 10 - 12 minuten op laag vuur. Giet daarna af en laat iets afkoelen met de deksel op de pan. Hierdoor wordt de rijst extra plakkerig.

Meng ondertussen in een kom de roze ui met witte wijnazijn, breng op smaak met peper en zout en bewaar apart.

Verhit vervolgens een wok of hapjespan op hoog vuur en rooster het sesamzaad, zonder olie, 1 minuut. Haal daarna uit de pan en bewaar apart.

Verhit de zonnebloemolie in dezelfde wok of hapjespan en voeg de groentemix met rode kool en sojasaus toe en roerbak 5 - 6 minuten op middelhoog vuur. Breng op smaak met peper.

Snijd ondertussen de avocado doormidden, verwijder de pit en snijd de avocado in plakken.

Verdeel de rijst over diepe kommen. Serveer de roze ui, meiraap, gebakken groenten en avocado op de rijst. Garneer met het sesamzaad en de gezouten pinda’s.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten