maandag 30 januari 2017

Pittige spruitjes

Wie me kent zal zich afvragen of ik van mijn geloof ben gevallen! Want ik griezel en gruwel van spruitjes! "Misdaad der schepping" noemen we dat wel eens. Die vieze bittere krengen, blergh!

Tot ik afgelopen kerst bij mijn broer was. Ik kreeg bijna een wegtrekker toen ik zag dat hij ons spruitjes (met spekjes en zo) serveerde, maar uit beleefdheid heb ik toch maar twee spruitjes op mijn bord geschept.

En ik moet zeggen: ze waren héérlijk! En dat heb ik ook gezegd.

"Dat komt omdat dit kleine spruitjes zijn, die smaken beter dan die grote," werd me verteld. Nou, inderdaad, het verschil is opmerkelijk!

Dus sinds kort komen hier ook de (kleine) spruitjes in huis.

In mijn receptenbestand vond ik een oud recept van de C1000. Met wat aanpassingen heb ik die vanavond gemaakt. En het was heerlijk!

In plaats van een pepertje nam ik een theelepeltje sambal.
Van de kokos en pinda's heb ik, kleine moeite als je de spullen in huis hebt, een serundeng (zie onder het originele recept) gemaakt.
Als aardappel heb ik afkokers (Eigenheimers) genomen en daar een puree van gemaakt. De spruitjes heb ik niet gestampt maar er in zijn geheel doorheen geroerd.
En nog een tip: abrikozen vind je goedkoop bij Action!

Dit is het originele recept.

Ingrediënten

1½ kg kruimig kokende aardappelen
zout
1 ui, gesnipperd
1 rood pepertje
1 el kerriepoeder
½ eetlepel olijfolie traditioneel
700 g panklare spruitjes, gehalveerd
2 eetlepels geraspte kokos
2 eetlepels ongezouten pinda’s, grofgehakt
50 g gedroogde abrikozen, in stukjes

Bereiding

Kook de geschilde en in stukken gesneden aardappelen in water met zout in ± 20 minuten gaar.
Fruit de ui met het gesnipperde pepertje (zonder zaadjes) en de kerriepoeder in de hete olie in ± 5 minuten goudgeel en glazig.
Voeg de spruitjes toe en bak ze al omscheppend kort mee.
Voeg 2 dl water en zout naar smaak toe en kook ze in 10 à 15 minuten net gaar.
Rooster de kokos met de pinda’s in de droge koekenpan lichtbruin.
Giet de aardappelen af en stamp ze fijn.
Giet de spruitjes af en vang het kookvocht op.
Stamp ze met zo veel van het kookvocht door de aardappelen tot een smeuïge stamppot ontstaat.
Schep de abrikozenstukjes erdoor.
Garneer de stamppot met het kokosmengsel.
Lekker met een haaskarbonade.
Info: Door de spruitjes niet te koken maar te roerbakken met ui, rode peper en kerriepoeder krijgt deze stamppot een heerlijke smaak. Samen met de kokos, pinda’s en abrikozen zorgen ze voor een stamppot met een exotisch tintje.

Recept voor de serundeng

Serundeng (of seroendeng) is gekruide en gebakken kokos en pinda's. Er zijn vele recepten, ik heb vanavond voor een zelfbedachte luiewijvenversie gekozen. Als je het uitgebreider wil doen, kun je er bijvoorbeeld ook zeer fijngehakt, gefruit ui bij doen en jeruk purut- en salamblad (toko). Ook de bereiding op zich kan variëren, je kunt van de kruiden een mengsel (bumbu) maken en dat eerst bakken, je kunt rauwe pinda's nemen en die eerst roosteren. Alles is mogelijk.


Omdat het nogal snel aanbrandt is het belangrijk om de ingrediënten van tevoren klaar te zetten. Ik heb het zo gemaakt:
  • Verhit wat olie in een wok of koekenpan en doe daar een hand pinda's bij.
  • Doe er een flinke hand kokos bij (meer qua volume, dan de pinda's).
  • Voeg toe: knoflookpoeder, ketumbar (korianderpoeder), djinten (komijnpoeder, wat minder dan de ketumbar), baktrassi (ik heb nu de kant en klare poederversie gebruikt, niet de traditionele die je eerst op moet bakken), wat sambal, ketjap (naar smaak manis of asin, ofwel de zoete of de zoute; ik nam de zoute) en gula jawa (ofwel palmsuiker, liefst in "losse" vorm, dat werkt makkelijker; bij gebrek eraan voldoet bruine suiker ook, al mist dat die typische smaak).
  • Blijf ondertussen goed doorroeren! Vooral als de ketjap en de suiker erdoor zijn brandt het aan waar je bij staat! Eenmaal te donker is het echt niet lekker meer.
Strooi dit over je gerecht.

Laat je niet intimideren door de "onbekende" ingrediënten. Elke toko heeft het. Veel supermarkten ook.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten