maandag 3 oktober 2016

Gigli met warmgerookte zalm, verse dille en citroen

Om te beginnen: gigli is een pastasoort dat volgens de blog van HelloFresh nog uit de Romeinse tijd stamt. Dat is meteen ook het leuke van de maaltijdbox: je krijgt ingrediënten die je niet snel ergens ziet. Maar als je door wat dan ook geen gebruik kunt maken van de maaltijdbox (te duur, niet van tevoren weten of je alle gerechten die week wel kunt maken, etcetera) kun je natuurlijk ook andere pasta nemen. Ik heb volkoren fusilli in huis. Ook lekker!

En de warmgerookte zalm van de visroker uit Volendam heb ik ook niet in huis. Ik heb plakken gerookte zalm gekocht, het soort dat je ook op toastjes kunt doen.

Hier is mijn eenpersoonsuitvoering van het recept waarvan je het origineel hier kunt downloaden.

1 sjalotje
1 schep gemalen knoflook uit een potje (luiewijveningrediënt, goedkoop bij de toko)
wat lente-uitjes (ik lust geen prei)
1/2 gele paprika
1/4 citroen
50 gram fusilli (meer dan genoeg voor mij)
wat plakjes gerookte zalm (denk alles bij elkaar 100 gram)
takjes verse dille
1 lepel roomboter
1/2 lepel olijfolie
peper en zout naar smaak

Kook de fusilli volgens gebruiksaanwijzing.

Snipper de sjalot, snij de lente-ui in ringetjes en de paprika in kleine stukjes,

Rasp de schil (leve de zesteur!) van de citroen en pers het sap uit.

Verhit de boter in wok of hapjespan met deksel en fruit de sjalot 2 minuten op laag vuur. Voeg een schepje knoflookpulp, de lenteui, paprika, 1/2 lepel citroensap en 1/2 theelepel rasp en bak 1 minuut op middelhoog vuur. Breng op smaak met zout en peper, doe er 2 lepels vocht van de pasta bij, dek af en laat 5 minuten doorbakken.

Snij de zalm in stukjes en snij de dille fijn (of knip de dille, dat doe ik liever).

Meng de pasta, de meeste zalm en de helft van de dille toe aan het sjalotmengsel en bak nog een minuut. Proef en breng eventueel verder op smaak met citroensap, peper en zout.


Doe op een bord en garneer met de rest van de zalm en de dille.





Je kunt het ook koud eten als salade.
Foto: HelloFresh

Geen opmerkingen:

Een reactie posten